Elhuyarren Elia erabiliz lortutako itzulpen automatikoa
en
Urtekaria 2022-23 | Iñaki Zabaleta, Orreaga Zabaleta Ikatzeta, Tania Arriaga, Maria Gorosarri (UPV/EHU, HEKA Ikerketa Taldea)

 

Artikulu hau, seguru asko, lehen azterlan konparatibo eta sistematikoa da Europako hizkuntza gutxitu eta autoktonoetako online hedabideek argitaratzen duten informazio-agendaren inguruan. Europako bederatzi hizkuntza komunitate gutxitutako Interneteko plataforma mediatiko nagusietako online albisteen agenda eta protagonistak ikertzen ditu, audientziari errealitatearen irudi espezifikoa ematen dioten eta diskurtso publiko informatu bat eraikitzen parte hartzen duten gizarte-tresna gisa.

Europako bederatzi hizkuntza gutxituak (Europako iparraldean, erdialdean eta hegoaldean kokatuak) euskara, galesa, galiziera, irlandera, bretainiera, frisiera, samiera, korsikera eta eskoziar-gaelikoa dira. Metodologia oinarritzen da 2018an bildutako online albisteen lagin esanguratsu baten analisi kuantitatiboan eta, halaber, hedabideetako zuzendariek 2019an egindako eta 2021ean gaurkotutako inkesta kualitatibo batean.

Aurkipenek argitzen dute hartzaileei aurkeztutako informazio-agenda askotarikoa, orekatua eta komunitatean zentratua dela, baina mugatua nazioarteko errealitatearen eta estatu-nazioaren estalduran erkidego gehienetan. Gainera, albisteek agerian uzten dute pertsona arruntak direla berrien protagonistak, baina baita emakumeen presentzia nabarmenki txikiagoa dela ere. Ondorio gehienak koherenteak dira hedabideetako zuzendariek albiste-erakundeen kazetaritza-helburuei buruz emandako erantzunekin, genero-berdintasunaren gaian izan ezik.

 

 

Sarrera

Online albisteak eta kazetaritza funtsezkoak dira gizarte gehienetan egungo bizitza sozial, kultural eta ekonomikorako, eta albisteen ekoizpen eta kontsumo tradizionalaren aurrean nagusitzen ari dira (Mitchelstein eta Boczkowski, 2009). Gizartearen informazio-beharren zerbitzurako funtsezko eragileak dira audientziaren informazio-agenda eratzen dutelako eta gizarteari dagozkion gaiei buruzko elkarrizketa publikorako zerbitzu interaktiboak eskaintzen dituztelako.

Hizkuntza nagusietako hedabide nagusiek biztanleriaren gehiengoari eta kultura nagusiari ematen diete zerbitzua. Alabaina, nekez adierazten dituzte hizkuntza gutxituen eta haien komunitateen errealitatea eta arazoak. Ondorioz, hizkuntza minoritarioen online hedabide berriak garatzeak haien komunitateen ahalduntzea laguntzen du, beren behar eta helburu sozial, politiko, kultural eta linguistikoetarako kazetaritza-eduki garrantzitsuak eskaintzen baitituzte. Beste gizarte-eragile batzuekin ere lan egiten dute, komunitateari elkarrizketa publikoa sortzen eta partekatzen lagunduz (Browne, 2005).

Ikerketa honek agenda mediatikoaren elementu kritikoak aztertzen ditu, hau da, albisteen gaiak, topos edo ikuspegi geografikoa, eta albisteetako aktore edo protagonista nagusiak.

Ikerketa hau sistematikoki konparatiboa izateak Europako esparru bat ezartzen laguntzen du. Analisiak komunitate linguistiko osoa hartzen du kontuan eta ez, komunitate bat zatituta egon daitekeen edozein banaketa erregional-administratibo (euskal, irlandar, sami eta frisiar errealitateetan gertatzen den bezala). Ikuspegi hori ez dator bat erudizio konbentzionalarekin, non Estatu-nazioa eta mendeko barrutiak diren erreferentziazko eremu geografikoak edo politikoak (Wimmer eta Glick Schiller, 2003).

Ikergaiaren egoera

Oinarri teorikoa

Kritika, sarbidea, parte-hartzea, komunitate partekatua eta eremu publikoaren eraikuntza funtzio mediatiko estandarrez gain (McQuail, 2000:161), hizkuntza gutxituetako hedabideek hizkuntza biziberritzea ere barne har dezakete.

Baina funtzio horiek agenda mediatikoak babestu behar ditu. Hori dela eta, garrantzitsua da hizkuntza minoritarioetan Europako hedabideetan argitaratutako munduari buruzko informazio-edukien sorta ikertzea, hizkuntza-komunitatearen topos-aren harantzago – osotasun funtzionalaren kontzeptuaren barruan (Moring, 2007) –, hizkuntza nagusietako hedabideetara jo beharrik gabe.

Jendeari eskaintzen zaion informazioaren eta hedabideen jabetzaren arteko harremana hainbat azterlan eta saioren xede izan da. Funtsezkotzat jotzen da hedabideei eta demokraziari buruzko eztabaidan, eta, albisteen edukiari dagokionez, albiste-erakunde pribatu eta publikoen arteko ekoizpen-aniztasunaren desberdintasunetan (Aalberg eta Curran, 2012).

Online informazioaren ikerkuntza

Milurteko berriaren hasieratik, Interneteko albisteei buruzko ikerketa nabarmen hedatu da hainbat arlotan (eduki-analisia, agenda-setting, estiloaren eta egituraren analisia, interaktibitatea, albiste-ekoizpena, eta beste hainbat zehar-kontzeptu).

Aditu batzuen ustez, albisteen webguneek mundu mailako irismena dute, baina “tokian tokikoak dira, hizkuntzari eta geografiari dagokienez” (Poor, 2007:73), eta, hedabideen agendari dagokionez, “onlineko albisteek arreta handia jartzen dute nazioan, autoritatearen ahotsak gizarte zibilarenak baino gehiago aipatzeko joera dute, alderdi horietan, egunkarietako eta telebistako albisteen antzekoak izanik” (Curran et al., 2013:881).

Hizkuntza gutxituak eta hedabideak

Hiztunen kopuruen zehaztasuna oso kontuz hartu behar diren arren, esan daiteke 5,4 milioi hiztun inguru daudela aztertutako bederatzi komunitateetan (biztanleriaren %22, gutxi gorabehera), honela banatuta: 2,2 milioi galizieraz mintzo dira (biztanleriaren %77, gutxi gorabehera); 0,9 milioi euskaldun (%32); 0,6 milioi galestar (%21); 0,8 milioi irlandar (%13); 0,5 milioi frisiar (%74); 0,3 milioi bretoi (%7); 0,13 milioi korsikar (%42); 0,06 milioi eskoziar-gaeliko (%1); eta 0,025 milioi sami (%36). Hizkuntza-komunitate osoa hartzen da kontuan azterketan, nahiz eta batzuk (euskalduna, frisiarra, samia, irlandarra) estatu batean baino gehiagotan banatuta egon.

Bederatzi hizkuntza-komunitateak hiru geruzatan laburbil daitezke (Zabaleta et al., 2019). Lehenik eta behin, garapen ertainarekin, bost sistema mediatiko (euskalduna, galiziarra, galesa, irlandesa eta samia), irrati-kanal garrantzitsuekin, inprimatutako argitalpen tradizional gehiagorekin (egunkariak edo astekariak) eta albiste natiboen plataforma digital garrantzitsuekin.

Bigarrenik, bi komunitate (frisiarra, gaeliko-eskoziarra), hedabideen oinarrizko sistema batekin, irrati-difusioko kanal garrantzitsuez osatua (irratia eta telebista), baina prentsa idatzi garrantzitsurik eta jatorrizko ziberhedabide digital garrantzitsurik gabe.

Hirugarrenik, Frantziako bi komunitate (bretoia eta korsikarra), gutxieneko hedabide elebakarren sistemarekin. Bretoierazko hedabide nagusiak inprimatutako astekari bat (Yá) eta jatorrizko egunkari digital bat (Agence Bretagne Presse-ABP e brezhoneg) dira, kazetaritza-baliabide oso mugatuekin. Hedabide handirik gabeko komunitate korsikarrak hedabide elebakar eta elebidun batzuk baino ez ditu.

Ikergalderak

1. IG: Zein albiste-agendaren soslaia eskaintzen diote Europako hizkuntza gutxituen online hedabide nagusiek komunitateari beren informazio-estaldurarekin, eduki-motaren eta topos edo irismenaren aldagaiei dagokienez?

2. IG: Zer presentzia dute albisteetako protagonistek (tipologiak, generoak) online informazio-estalduran?

3. IG: Hedabideen izaeraren eta kazetaritza-estalduraren gaineko jabetzak duen garrantzi handia kontuan hartuta, hedabideen jabetzaren aldagaiak ba al du inolako esanahi estatistikorik hedabide publiko eta pribatuek eskaintzen duten informazio-agenda motaren inguruan?

4. IG: Ba al dago harreman kongruenterik albiste-enpresen helburuaren eta bere kazetaritza-helburuen artean, zuzendariek eta editoreek inkestan adierazi zuten bezala, eta online informazio-estalduraren benetako emaitzen eta protagonisten artean?

Metodologia

Azterlan hau hiruki metodologiko batean oinarritzen da (Denzin, 2017:301) eta bi metodo erabiltzen ditu ondorioen baliozkotasuna berresteko: azterketa kuantitatibo bat albisteen gaien agendari eta protagonistei buruzko ikergalderetarako (IG 1 eta 2) eta inkesta kualitatibo bat hedabideetako zuzendari eta editoreei (hedabideen kazetaritza-helburuei buruzko IG 4).

Laginketa

Azterketan 20 online plataforma nagusi1 ikertu dira, hau da, errolda osoaren %65, eta komunitate bakoitzaren online kazetaritzako edukiak behar bezala adierazten ditu: hiru hedabide galiziar, euskaldun eta irlandar komunitateetan; bi hedabide galestar, frisiar, sami, bretoi eta korsikar komunitateetan; eta bat eskoziar-gaelikoan.

Hedabideen jabetzaren aldagaiari dagokionez, zortzi hedabide handi pribatuak dira eta sei komunitatetan daude (eskoziar-gaelikoa, bretoia eta korsikarra izan ezik); zortzi publiko, zazpi komunitatetan banatuta (bretoia eta korsikarra izan ezik); eta lau jabetza sozialekoak, soilik bretoi eta korsikar komunitateetan.

Aztergai diren online edukiak 2018ko laugarren hiruhilekoari dagozkio. Ikerketa honetan kodetutako online albisteen lagina 2.622 artikuluk osatzen dute, eta hori, ikerketa honen ondorioetarako, Europako esparru gisa definitzen da, bederatzi hizkuntza-komunitateen laginen batura adierazten duena: 631 euskarazko albiste, 361 galesezko albiste, 507 galizierazkoak, 405 irlanderazkoak, 260 frisierazkoak, 134 samierazkoak, 125 eskoziar-gaelikozkoak, 115 bretoierazkoak eta 85 korsikerazkoak. Kanpoan utzi ziren telebistako edo irratiko programazio tradizionalarekin lotutako edukiak eta iragarki orokorrak.

Lau kodifikatzaileen arteko fidagarritasuna %95,3koa izan zen 106 kodifikazio-unitate prozesatu ondoren.

Kategoria sistemak

Kategoria-sistemak albisteen edukiari, protagonistei, topos edo ikuspegi geografikoari eta hedabideen jabetzari dagozkie. Edukiaren eta topos aldagaiek informazio-agendaren muina ezartzen duten bitartean, albisteetako protagonisten/aktoreen ezaugarriek adierazle batzuk nabarmentzen dituzte.

Informazio-estaldurako kategorien sistema estandarrak jarraituz eta egokituz (Benson et al., 2012; Natarajan eta Xiaoming, 2006; Stempel, 1985), hamabost eduki-kategoria tematiko ezarri eta definitu ziren: politika, ekonomia, kultura, hizkuntza, zientzia eta hezkuntza, istripuak eta delinkuentzia, kirolak, entretenimendua, bidaiak, Internet eta hedabideak, komunitate-bizitza (giza intereseko istorioak), generoa (feminismoa eta horrekin lotutako beste gai batzuk barne), erlijioa eta espiritualtasuna, osasuna eta, azkenik, bestelakoak.

Albisteetako protagonistak kazetaritza-kontakizunetako pertsonaia nagusiak dira, eta ez dira nahitaez albistean agertzen diren iturriak. Albiste batean protagonista bat edo batzuk egon daitezke, eta operatiboki identifika daitezke narrazioan duten garrantzi kuantitatiboa edo kualitatiboa kontuan hartuta (Harris et al., 1981). Azterlan honetan, motaeta genero-aldagaien arabera ikertu dira eragiketak, honako kategoria hauekin:

  • Mota: erakundea/enpresa (gobernua eta enpresak, entitate gisa aurkeztuak), ordezkaria (politikariak, erakunde sozial eta politikoetako ordezkariak), artista/kirolaria, jende arrunta eta bestelakoak.
  • Sexua: maskulinoa, femeninoa, beste bat eta n/a. Generoaren aldagaia oso garrantzitsua da, baina sarritan ahaztu edo baztertu egin da agenda ezartzeari buruzko ikerketetan (Kenney, 2003).

Topos kontzeptuak (Zabaleta et al., 2019), “lekua” esan nahi duen termino grekoak, “foku geografiko” nagusia adierazten du (Maier, 2010) edo albisteak garrantzia duen eta arreta-zentroa den interes-eremua. Kategoriak tokikoak dira, hiri, konderri edo probintzia batean zentratutako albisteei dagozkienak; komunitarioak, informazioak hizkuntza edo komunitate politikoari eragiten dionean; estatukoak, herrialde osoarekin lotutako historiei dagokienez (Frantzia, Espainia, Erresuma Batua, adibidez); nazioartekoak, nazioarteko beste herrialde edo erakunde batzuei buruzkoak direnean; eta beste batzuk.

Informazio-estaldura hedabideen jabetzaren aldagai esanguratsuarekin lotuta ere aztertu zen (Zabaleta et al., 2014), hedabide publikoen (erakunde publikoen jabetzakoak edo haiek zuzentzen dituztenak), pribatuen (irabazi-asmoa duten enpresen esku) eta jabetza sozialaren (irabazi-asmorik gabeko erakunde sozialek kudeatzen dituztenak) artean edukian eta kazetaritzan egon litezkeen aldeak hautemateko.

Galdetegiaren diseinua

Hedabideetako zuzendari eta editoreei bideratutako inkestan galdera irekiak eta itxiak egin ziren hedabidearen misio, xede, eta kazetaritza-helburuei buruz; eta baita albisteen edukiaren tipologia, topos, eta protagonistei buruz ere.

Emaitzak

Albisteen agenda

Europan, hizkuntza gutxituetako online hedabide nagusien albiste-agenda tematikoa lau mailatako eskala baten bidez adieraz daiteke, eta eskala horretan, talde bakoitzaren balioa ondoko goiko mailaren erdia da, gutxi gorabehera. Lehen mailan, albiste politikoak dira kategoriarik oparoena (%23,4); bigarren mailan, lau kategoria daude (kultura, ekonomia, kirolak eta istripuak/delinkuentzia), %12 gutxi gorabehera; hirugarren mailan, hiru gai (bizitza komunitarioa, zientzia/hezkuntza eta hizkuntza), %5 inguru; eta laugarren mailan, beste kategoria batzuk daude (osasuna, generoa, Internet/hedabideak, entretenimendua, bidaiak, espiritualtasuna eta beste edozein gai), %11,7 guztira, eta bakoitza %2 inguru da.

Gaikako agenda komunitateka aztertuta eta %10etik gorako estaldura duten bost kategoria tematikoak soilik kontuan hartuta, emaitzarik garrantzitsuenak honela azpimarra daitezke:

        • Politika: Galiziako online hedabideek dute ehunekorik handiena gaurkotasun politikoko edukietan (%36,1); bigarren, %26ko batez bestekoarekin, lau erkidego daude (euskalduna, galesa, irlandarra eta korsikarra); eta hirugarren, gainerako laurak (frisiarra, samia, eskoziar-gaelikoa eta bretoia), %9 inguruko portzentajearekin.
        • Kultura: Bretainiako eta Korsikako hedabideen estalduraren %30 inguru kulturara bideratzen da, eta Galesko online hedabideek %6,9 baino ez dute argitaratzen, baliorik txikiena bederatzi komunitateen artean.
        • Ekonomia: Ia erkidego guztietan, sami eta bretoian izan ezik, ekonomiari buruzko informazioa antzekoa da, %10-15eko tartearen barruan.
        • Kirolak: Galesezko hizkuntzaren komunitatean, hizkuntza autoktono horretako hiztunek proportzionalki albiste gehiago jasotzen dituzte online kirolei buruz (estalduraren %21,1) gainerako erkidegoetan baino.
        • Istripuak/krimena: Galesezko eta frisierazko lineako hedabideek gainerakoek baino albiste gehiago ematen dituzte istripuei/krimenei buruz (batez beste, %17,2).Sei erkidegoetako bost albiste-kategoria nagusi horietako jabetza-aldagaia kontuan hartuta, estatistikoki esanguratsuak izan dira hedabide pribatu eta publikoen arteko diferentziak, samien hedabideetan izan ezik. Labur bilduta, hemen ondorio nagusiak:
        • Hedabide pribatuek abantaila dute publikoekiko: Euskal, galestar, galiziar eta frisiar hedabide pribatuek politika eta kulturari buruzko albiste gehiago argitaratzen dituzte Interneten hedabide publikoek baino; Irlandako hedabide pribatuak kultura eta kiroletan nabarmentzen dira; eta samierazko Avvir hedabide pribatuak gehiago informatzen du politikari, istripu/krimenari eta zientzia/hezkuntzari buruz NRK Sápmi homologo publikoak baino.
        • Hedabide publikoak pribatuen aurretik: Euskadiko, Galesko, Galiziako eta Frisiako hedabide publikoek gehiago informatzen dute kirolei eta istripuei/delituei buruz hedabide pribatuek baino; Irlandako hedabide publikoek gehiago informatzen dute politikari, ekonomiari, komunitate-bizitzari eta istripuei/delituei buruz; eta Frisiako hedabide publikoek estaldura handiagoa eskaintzen dute ekonomiari, kirolei, istripuei, delituei eta komunitate-bizitzako istorioei buruz.Edukien topos edo arreta-zentro geografikoei dagokienez, Europa mailan, %44,4 komunitate mailako albisteak dira, %27,1 herrietakoak edo lokalak, %18,4 estatukoak eta %10,0 nazioartekoak. Beraz, argi dago hizkuntza-komunitatearen mugen barruan gertatzen diren gertaerak, toki-ikuspegikoak barne, albisteen gehiengoa direla, kazetaritza-ekoizpen osoaren %71,5era iritsiz. Herrietako gehi komunitateen topos ehuneko hori antzekoa edo handiagoa da erkidego guztietan, Galiziakoan izan ezik, %61,3ra soilik iristen baita.

Albisteen protagonistak

Albisteen protagonista motari dagokionez, %30,3 erakundeak edo enpresak ziren; %29,5, banakako ordezkariak (lider politikoak, parlamentariak eta Gobernuko kideak, erakundeetako bozeramaileak, etab.); %18,7, pertsona arruntak; %14,6, artistak eta kirolariak; eta %6,9, beste batzuk. Komunitateka, datuek erakusten dute aipatutako uniformetasun-maila dagoela online hedabideak nabarmen garatuta dituzten sei erkidegotan. Salbuespenak sareko sami hedabideak dira, jende arruntak protagonismo handia baitu (%32,6) erakunde eta enpresen kaltetan (%8,3), eta bretoiera eta korsikera, gutxieneko sistema mediatikoa baitute.

Editoreei egindako inkesta

Informazio erakunde edo enpresa nagusiak dituzten zortzi erkidegoetako zuzendariei eta editoreei egindako inkestaren barruan, hedabidearen misioari buruzko galderari emandako erantzunek funtsezko kontzeptu batzuk erakutsi zituzten, informazio-agendarako erreferentzia-ardatz gisa joka dezaketenak.

Erantzunetatik sortu zen lehenengo ideia, ohikoena -eta, hain zuzen ere, iragarritakoa-, hizkuntza-komunitatearentzako kalitate eta konfiantza handiko albisteeta gaurkotasun-edukien agenda bat sortzea izan zen. Zuzendari guztien erantzunetan, helburu horrek beste ikuspegi bat zuen: hizkuntza eta kultura sustatzen eta normalizatzen laguntzea.

Hiztun-komunitatetik harago joanda, irrati-difusioko enpresen webguneetako inkestatuek (galiziarra, euskalduna, irlandarra, galesa, gaelikoa, eskoziarra, frisiarra eta samia) adierazi zuten online hedabidearen misioak barne hartzen zuela herrialde/eskualde/nazioko komunitate plural osoaren audientziara iristeko asmoa, atzerrian daudenak barne, eta ez hiztunengana bakarrik. Emaitza horrek lotura estua du irrati-difusioko enpresa gehienek albiste-zerbitzu elebiduna izatearekin.

Web-orrian argitaratutako albisteen edukiari buruzko galderari erantzunez, hedabideetako hamasei zuzendariek erantzun zuten albisteen agendan mota guztietako albiste-gaiak zeudela, eta soilik baliabide eskasiak muga zezakeela helburu hori.

Albisteen edukien topos-az hitz egitean, editore gehienek adierazi zuten arreta nagusia hizkuntza-komunitatearen gaietan jartzen zela, tokiko gertaerak barne, eta, gainera, komunitatearen estaldura orokorrarekin osatzen zela. Estatuko eta nazioarteko gaiei buruzko informazioa mugatutzat hartu zen erkidego gehienetan. Galiziako eta Euskal Herriko hedabideetako zuzendariek bakarrik aldarrikatu zuten kazetaritza-zerbitzu osoa, estatuko eta nazioarteko gaien estaldura erregularrarekin.

Ondorioak

Lehen mailako agenda-ezarpen edo agenda-settingaren esparru teorikoan, ikerketa sistematiko eta konparatibo honen emaitzek agenda mediatiko bat erakusten dute, zeinak –gaien, topos eta protagonisten parametroetan– errealitatearen irudi proportzionalki askotarikoa, orekatua eta komunitatean zentratua irudikatzen duen, baina nazioarteko eta estatu-nazioko gaien estalduran partzialki murriztua. Ondorio hau komunitate gehienentzat baliagarria da eta Europako esparru gisa koherentea. Gainera, kazetaritza-politikarekin eta albiste-erakundeetan ezarritako helburuekin bat dator, editoreek eta zuzendariek inkestan azaldu zutenez. Beraz, ondoriozta daiteke egokitasun handia dagoela hedabideetako kazetaritza-helburuen eta online informazioaren ekoizpenaren artean.

Bestalde, gaikako kategoria ohikoenei dagokienez (politika, ekonomia, istripuak/krimena, kirola eta kultura), hizkuntza gutxituetako Europako hedabideen gaikako agenda ez da oso desberdina Alemaniako eta Erresuma Batuko albiste-webgune garrantzitsuetan –aleman eta ingeles hizkuntzakoak– eskaintzen denarekin alderatuta (Quandt, 2008). Politikan, ekonomian, istripuetan/delinkuentzian eta kirolean dauden aldeak %6tik beherakoak dira. Frantziako online albiste webguneen agenda mediatikoarekin alderatuz gero (Benson et al., 2012), politikan ere aldea %6tik beherakoa da. Azkenik, Suediako suediar hedabideetako albisteen produkzioarekin alderatuz gero (Watson, 2021), ehunekozko desadostasuna %6tik beherakoa da politikan, ekonomian, istripuetan/delinkuentzian eta kirolean ere.

Aurkikuntza honek berretsi egiten du hizkuntza gutxituetako hedabideen kalitatezko kazetaritzaren eta informazio-agendaren aldeko ahalegin profesionala, galdetegiaren erantzunetan adierazten den bezala.

Nolanahi ere, aipatzeko moduko aldea dago kulturaren kategorian, estaldura handiagoa baitago hizkuntza gutxituetako online hedabideetan, aipatutako herrialdeetako hizkuntz nagusiko (ingelesa, frantsesa, alemana) webguneetan baino. Hainbat faktore aipa litezke emaitza hori azaltzeko: komunitatearen bizitzari arreta handiagoa jartzea, hedabideen misioaren barruan kultura propioak duen garrantzia eta albisteen eta albiste-erakundeen baliabideen ekoizpen-politika, besteak beste.

Albisteetako protagonistei buruzko ondorioek ere berretsi egiten dute kazetaritza estandar eta profesionala praktikatzen dutela hizkuntza gutxituetako online hedabideek, baina baita berezitasun positibo batekin ere.

Protagonisten bi heren inguru (%60) erakundeak/enpresak eta ordezkari politiko eta sozialak dira, beste hainbat herrialdetako albiste-webgune eta hizkuntza nagusietan gertatzen den modura. Izan ere, Curran et al.-en ikerketak erakutsi duenez (Curran et al., 2013), protagonista mota horiek %62 hartzen dute Australia, Kolonbia, Grezia, India, Italia, Japonia, Norvegia, Hego Korea eta Erresuma Batuko albiste-webguneetan.

Baina hizkuntza gutxituetako online informazioaren ezaugarri bereizgarria, eta gure ustez positiboa, protagonista diren pertsona arrunten ehuneko altuan dago (%18,7), hizkuntza eta hedabide nagusietako (ingelesa, frantsesa, etab.) %10,4rekin alderatuta (Curran et al., 2013). Emaitza hori koherentea da hedabideetako editoreen erantzunekin; izan ere, zortzi komunitateen editore eta zuzendari gehienek adierazi zuten arreta berezia jartzen dutela jende arruntaren eta herri mailako talde eta elkarteen albisteetan, aldi berean kazetaritzaren irizpide estandar eta profesionalak mantenduz.

Agenda ezartzeari buruzko ikerketan generoa sartzea garrantzitsua da eta aditu batzuek kritikatu egiten dute ikerkuntza-paradigma nagusi eta ohikoan ez egotea (Kenney, 2003). Generoa eta kazetaritza binomioan, hizkuntza gutxituetako Europako hedabideen errealitatea informazio-enpresa eta hizkuntza nagusietan dagoenaren antzekoa da. Emakumeak nabarmen gutxietsita daude, samien komunitatean izan ezik, bertan emakumeek rol eta jarduera sozial garrantzitsuak izan eta zuzentzen baitituzte.

Hala ere, genero-arloko aurkikuntza hori kontraesanean dago editoreek inkestan adierazitako kazetaritza-politikarekin eta egindako praktikarekin. Izan ere, hedabideetako zuzendari gehienek aitortu zuten emakumeak protagonista ziren gertaerei buruzko informazioa eman eta horretan arreta jartzen zutela. Soilik frisiar, irlandar eta galestar Golwg aldizkariko zuzendariek adierazi zuten ez zutela generoa kontuan hartzen gertakariak estaltzean eta albisteak egitean, kazetaritzaren irizpidea soilik.

Azterlanaren aurkikuntza garrantzitsu bat izan da informazio-agendako edukien bost kategoria tematiko nagusietan desberdintasun estatistikoki esanguratsuak daudela jabetzaren aldagaiarekiko. Europa mailan, hedabide pribatuak dira nagusi politikan; publikoak dira nagusi kiroletan eta istripu eta krimen informazioetan, Galesen bezala; eta titulartasun sozialekoak kulturan eta hizkuntzan, koherentea baita beren nortasunarekin.

Agenda mediatikoko edukien gaikako aniztasunaren azpian, sakoneko hainbat arazo daude. Horietako bat osagarritasuna da, hizkuntza gutxituetako hedabideen osotasun funtzionala mugatua izatea. Erkidego gehienetan, galizieran eta, beharbada, euskaldunean izan ezik, hiztunek hizkuntza nagusiko baliabideetara jo behar izaten dute estatuko eta nazioarteko gaien estaldura egokia lortzeko.

Beraz, informazio-lehia estua baino, daitekeena da audientziak eta hartzaileek baliabide osagarritzat hartzea hizkuntza gutxituetako eta hizkuntza nagusietako hedabideak. Gainera, hizkuntza komunitate gutxituaren gaien inguruko informazio gutxi agertzen baita hizkuntza nagusietako hedabideetan.

Eskerrak

Ikerketa hau, HEKA ikerketa-taldeak burutua, Euskal Herriko Unibertsitateak diruz lagundu du, “Unibertsitatea eta Gizartea” Ikerketa Programaren barruan (Erref. US17/21). Eskerrik asko inkestan parte hartu zuten hedabideetako zuzendari eta albiste-editore guztiei. Aurreko bertsio bat argitaratu zen 2022an ingelesez, Journalism Studies aldizkarian.

Erreferentziak

Aalberg, T., eta Curran, J. (Eds.). (2012). How Media Inform Democracy: A Comparative Approach. Routledge.

Benson, R., Blach-Ørsten, M., Powers, M., Willig, I., eta Zambrano, S. V. (2012). Media Systems Online and Off: Comparing the Form of News in the United States, Denmark, and France. Journal of Communication, 62(1), 21-38. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2011.01625.x

Browne, D. R. (2005). Ethnic Minorities, Electronic Media and the Public Sphere: A Comparative Approach, Euricom Monographs. Hampton Press.

Curran, J., Coen, S., eta Aalberg, T. (2013). Internet revolution revisited: a comparative study of online news. Media, Culture eta Society, 35(7), 880-897. https://doi.org/10.1177/0163443713499393

Denzin, N. K. (2017). The research act: A theoretical introduction to sociological methods. Transaction publishers.

Harris, J., Leiter, K., eta Johnson, S. (1981). The Complete Reporter (4ª ed.). McMillan.

Kenney, S. J. (2003, 2003/02/01). Where Is Gender in Agenda Setting? Women eta Politics, 25(1-2), 179-207. https://doi.org/10.1300/J014v25n01_07

Maier, S. R. (2010). Newspapers Offer More News Than Do Major Online Sites. Newspaper Research Journal, 31(1), 6-19.

McQuail, D. (2000). McQuail’s Mass Communication Theory (4ª (Reimpreso en 2002) ed.). Sage.

Mitchelstein, E., eta Boczkowski, P. (2009). Between Tradition and Change: A Review of Recent Research on Online News Production. Jounalism, 10(5), 562-586.

Moring, T. (2007). Functional Completeness in Minority Language Media. In M. Cormack eta N. Hourigan (Eds.), Minority Language Media: Concepts, Critiques and Case Studies (pp. 17-33). Multilingual Matters.

Natarajan, K., eta Xiaoming, H. (2006). An Asian Voice? A Comparative Study of Channel News Asia and CNN. Journal of Communication, 53(2), 300-314. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2003.tb02592.x

Poor, N. D. (2007, 2007/03/23). A Cross-National Study of Computer News Sites: Global News, Local Sites. The Information Society, 23(2), 73-83. https://doi.org/10.1080/01972240701224135

Quandt, T. (2008, 2008/10/01). (No) News on the World Wide Web? Journalism Studies, 9(5), 717-738. https://doi.org/10.1080/14616700802207664

Stempel, G. H. (1985). Gatekeeping: The Mix of Topics and the Selection of Stories. Journalism eta Mass Communication Quarterly, 62(4), 791-815. https://doi.org/10.1177/107769908506200412

Watson, A. (2021). Distribution of topics in local, regional, national and international news media in Sweden in 2018. Statista. https://www.statista.com/statistics/1040447/distribution-of-topics-in-news-media-in-sweden/

Wimmer , A., eta Glick Schiller, N. (2003). Methodological Nationalism, the Social Sciences, and the Study of Migration: An Essay in Historical Epistemology. International Migration Review, 37(3), 576-610.

Zabaleta, I., Ferre-Pavia, C., Gutiérrez, A., Fernández, I., eta Xamardo, N. (2014). European minority language media and journalism: Framing their marginal reality. International Communication Gazette, 76(3), 275-295. https://doi.org/10.1177/1748048513516907

Zabaleta, I., Gutierrez, A., Ferré-Pavia, C., Fernandez, I., eta Xamardo, N. (2019). Facts and transformations in European minority language media systems amid digitalization and economic crisis. International Communication Gazette, 81(3), 235-258. https://doi.org/DOI: 10.1177/1748048518754749


1 Euskal hizkuntza komunitatean, Berria (www.berria.eus), Argia (www.argia.eus) eta EITB (www.eitb.eus). Galestar komunitatean, Wales BBC ziberhedabidea (bbc.com/cymrufyw) eta Golwg astekaria (https://golwg360.cymru/). Galiziar komunitatean, CRTVG irrati-telebista (www.crtvg.es), Sermos Galiza astekaria, (www.sermosgaliza.gal), 2019 ondoren Nósdiario bihurtua www.nosdiario.gal), eta Galicia Hoxe ziberhedabidea (www.galiciahoxe.com), 2020an itxia. Irlandar komunitatean, Raidió na Gaeltachta irratia (www.rte.ie/rnag), TG4 telebista (www.tg4.ie) eta Tuarisc.ie ziberhedabidea (https://tuairisc.ie). Frisiar komunitatean, Omrop Fryslân irrati-telebista (www.omropfryslan.nl) eta It Nijs aldizkari digitala (www.itnijs.frl). Eskoziako gaeliko komunitatean, BBCren online albiste-plataforma (www.bbc.com/naidheachdan). Sámi komunitatean, NRK Sápmi webgunea (www.nrk.no/sapmi/) eta Avvir egunkaria (www.avvir.no). Bretoi komunitatean, Agence Bretagne Presse-ABP e brezhoneg ziberhedabidea (http://abp.bzh/index.php), eta BWB Brezhoweb (www.brezhoweb.com). Korsikar komunitatean, A Piazzetta aldizkaria (https://www.apiazzetta.com) eta Arritti astekari elebiduna (http://arritti.corsica/).